STATUT

 

Stowarzyszenia Rozwoju Gminy Dzikowiec „NASZA SZANSA”

 

 

 

Rozdział I

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

1.        Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Dzikowiec „NASZA SZANSA’’ zwane dalej „Stowarzyszeniem’’ działa na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2011 r., Nr 112, Poz. 654, z późniejszymi zmianami) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. –o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U z 2003r., nr 96, poz.873, tekst jednolity: Dz.U. z 2016r., poz 1817, a także na podstawie niniejszego Statutu,

 

2.        Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.

 

§2

 

Stowarzyszenie jest apolitycznym, dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem. Swoją działalność prowadzi na rzecz ogółu społeczeństwa. Działalność ta może być odpłatna lub nieodpłatna.

 

§ 3

 

Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz, z zachowaniem obowiązujących przepisów, terytoria innych państw.

 

§ 4

 

Siedzibą Stowarzyszenia jest Mechowiec.

 

§ 5

 

Stowarzyszenie, po jego zarejestrowaniu, nabywa osobowość prawną.

 

§ 6

 

Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników oraz zlecać realizację określonych zadań osobom fizycznym i podmiotom gospodarczym. Pracownikami mogą być członkowie stowarzyszenia.

 

§ 7

 

Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci oraz może posiadać godło ustanowione w zgodzie z obowiązującymi przepisami.

 

§ 8

 

Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.

 

Rozdział II

 

Cele i sposoby działania

 

§ 9

 

 

 

Działalność Stowarzyszenia, w trosce o równe szanse edukacji oraz ze względu na trudną sytuację życiową mieszkańców wsi, skierowana jest na rzecz mieszkańców Gminy Dzikowiec.

 

§ 10

 

Celem działania Stowarzyszenia jest:

 

1)      wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju: społecznego, kulturalnego i gospodarczego Gminy Dzikowiec,

 

2)      integracja mieszkańców wsi, przeciwdziałanie bezradności i wykluczeniu społecznemu,

 

3)      wspieranie demokracji i budowanie społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym.

 

§ 11

 

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

 

1.       prowadzenie szkół na zasadach prawem przewidzianych i wspieranie innych szkół;

 

2.       prowadzenie przedszkoli, grup lub zespołów przedszkolnych;

 

3.       prowadzenie świetlicy środowiskowej, domu ludowego, klubu dla młodzieży i dla dorosłych mieszkańców wsi;

 

4.       prowadzenie Centrum Kształcenia Ustawicznego lub Uniwersytetu Ludowego;

 

5.       organizowanie wszelkich form edukacji dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych, kursów, szkoleń, warsztatów, seminariów, konferencji i doradztwa, w tym doradztwa rolniczego;

 

6.       udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży w wyrównywaniu szans edukacyjnych;

 

7.       tworzenie lokalnych systemów stypendialnych;

 

8.       wspieranie podnoszenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli;

 

9.       szeroko rozumianą działalność kulturalną, w tym działania na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości, tradycji, obyczajów i dóbr kultury;

 

10.   prowadzenie działalności wydawniczej, w tym wydawanie gazetki lokalnej;

 

11.   organizowanie wsparcia dla rodzin w trudnej sytuacji oraz pomocy i opieki dla osób starszych i niepełnosprawnych, w tym prowadzenie domów opieki i domów dziennego pobytu;

 

12.   organizowanie akcji charytatywnych, festynów, aukcji, koncertów i wystaw;

 

13.   promocję zdrowia i zdrowego stylu życia w jak najszerszym rozumieniu tych pojęć;

 

14.   upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich;

 

15.   działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

 

16.   wspieranie działań społecznych i zawodowych kobiet;

 

17.   popieranie i rozwijanie inicjatyw społecznych mieszkańców wsi;

 

18.   ochronę przyrody i krajobrazu, wspieranie rozwoju turystyki i agroturystyki;

 

19.   upowszechnianie sportu, rekreacji oraz aktywnego wypoczynku, prowadzenie klubów sportowych i organizowanie obozów wypoczynkowych i sportowych;

 

20.   prowadzenie schronisk turystycznych i campingów;

 

21.   organizowanie i prowadzenie działań na rzecz rozwoju infrastruktury wsi;

 

22.   wspieranie przedsiębiorczości i rozwoju gospodarczego wsi, tworzenie nowych miejsc pracy;

 

23.   wprowadzanie w życie i propagowanie zasad rozwoju zrównoważonego i działań na rzecz ekologii;

 

24.   popularyzację rolnictwa ekologicznego;

 

25.   organizowanie przetwórstwa rolno-spożywczego i produkcji zdrowej żywności;

 

26.   promowanie produktów lokalnych;

 

27.   wspieranie aktywnego uczestnictwa mieszkańców wsi w Unii Europejskiej i przeciwdziałanie negatywnym skutkom integracji europejskiej i globalizacji;

 

28.   organizowanie Partnerstw lokalnych i regionalnych dla realizacji projektów finansowanych z Unii Europejskiej i pozyskiwanie środków finansowych na realizację celów tych Partnerstw;

 

29.   podejmowanie w ramach obowiązujących przepisów wszelkich przedsięwzięć związanych z rozwojem wsi.

 

§ 12

 

1.    Nadwyżka przychodów  nad kosztami przeznaczona jest na działalność pożytku publicznego

 

Stowarzyszenia działając w obszarze zadań statutowych może prowadzić odpłatną i  

 

 nieodpłatną działalność pożytku publicznego,

 

2.    Stowarzyszenie  może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie  z obowiązującymi w tym    zakresie przepisami, wyłącznie z przeznaczeniem zysku na realizację celów  statutowych.

 

3.    Zakres prowadzonej działalności odpłatnej pożytku publicznego określa  każdorazowo uchwała Zarządu. Dochód z tej działalności przeznaczony jest  wyłącznie do realizacji celów statutowych określonych w § 11, które są celami  pożytku publicznego.

 

 

 

4.Odpłatna działalność pożytku publicznego dotyczy:

 

 

 

    1 .organizowanie wszelkich form edukacji dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych, kursów, szkoleń,    warsztatów, seminariów, konferencji i doradztwa, w tym doradztwa rolniczego;

 

2. udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży w wyrównywaniu szans edukacyjnych;

 

3. prowadzenie działalności wydawniczej, w tym wydawanie gazetki lokalnej;

 

4. organizowanie wsparcia dla rodzin w trudnej sytuacji oraz pomocy i opieki dla osób starszych i niepełnosprawnych, w tym prowadzenie domów opieki i domów dziennego pobytu;

 

5. organizowanie akcji charytatywnych, festynów, aukcji, koncertów i wystaw;

 

6. promocję zdrowia i zdrowego stylu życia w jak najszerszym rozumieniu tych pojęć,

 

7. ochronę przyrody i krajobrazu, wspieranie rozwoju turystyki i agroturystyki

 

8 .upowszechnianie sportu, rekreacji oraz aktywnego wypoczynku, prowadzenie klubów sportowych i organizowanie obozów wypoczynkowych i sportowych;

 

9. organizowanie przetwórstwa rolno-spożywczego i produkcji zdrowej żywności

 

Cały uzyskany dochód Stowarzyszenia przeznaczany jest na działalność, o której mowa w §10,  §11 niniejszego statutu.

 

Rozdział III

 

Członkowie, ich prawa i obowiązki

 

§ 13

 

1.       Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.

 

2.       Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.

 

§ 14

 

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

 

1)      członków zwyczajnych,

 

2)      członków wspierających,

 

3)      członków honorowych.

 

§ 15

 

1.       Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna, mieszkająca w Mechowcu, która ukończyła 16 lat oraz rodzic dziecka uczęszczającego do szkoły w Mechowcu;

 

2.       Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna i prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową, rzeczową lub intelektualną. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.

 

3.       Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.

 

§ 16

 

1.       Członek zwyczajny ma prawo do:

 

1)      czynnego i biernego prawa wyborczego, jeśli ukończył 18 lat;

 

2)      zgłaszania opinii i wniosków pod adresem władz Stowarzyszenia;

 

3)      zaskarżenia do Walnego Zebrania Członków uchwały Zarządu Stowarzyszenia o skreśleniu z listy członków.

 

2.       Członek zwyczajny zobowiązany jest do:

 

1)      aktywnego realizowania celów statutowych Stowarzyszenia;

 

2)      przestrzegania statusu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;

 

3)      regularnego opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia.

 

§ 17

 

1.       Członek wspierający, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiada inne prawa członka zwyczajnego.

 

2.       Członek wspierający posiada obowiązki określone w §16 ust. 2 pkt 2) i 3)

 

 

 

 

 

§18

 

1.       Za zasługi dla Stowarzyszenia, Walne Zebranie na wniosek Zarządu może przyznać honorowe członkostwo w Stowarzyszeniu.

 

2.       Członek honorowy posiada wszystkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego, z wyjątkiem obowiązku określonego w §16 ust. 2 pkt 3)

 

§ 19

 

1.       Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:

 

1)      dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi;

 

2)      śmierć członka Stowarzyszenia lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego;

 

3)      skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań przez okres przekraczający jeden rok;

 

4)      wykluczenia z powodu nieprzestrzegania postanowień Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.

 

2.       Osoba skreślona lub wykluczona ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków za pośrednictwem Zarządu w terminie 30 dni od daty doręczenia stosownej uchwały.

 

3.       W przypadku określonym w ust. 1 pkt 3) i 4), orzeka Zarząd podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia.

 

4.       Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 4.

 

Rozdział IV

 

Organy Stowarzyszenia

 

§20

 

Władzami Stowarzyszenia są:

 

1)      Walne Zebranie Członków,

 

2)      Zarząd,

 

3)      Komisja Rewizyjna

 

§21

 

1.       Kadencja członków  Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia trwa 1 rok,  ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym , zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków w pierwszym terminie, i bez określenia wymaganej liczby członków w drugim terminie wyznaczanym w tym samym dniu 15 minut później, niż pierwszy termin.

 

2.       Wybór władz Stowarzyszenia będzie odbywał się na Walnym Zebraniu rocznym.

 

3.       Uchwały zarządu Stowarzyszenia podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum).

 

4.       W przypadku równej liczby głosów decyduje głos prezesa zarządu.

 

5.       Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum). Na podstawie uchwały pełnego składu Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.

 

 

 

 

 

§22

 

W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy władz jest uzupełniony przez Zarząd lub Walne Zebranie.

 

 

 

Walne Zebranie Członków

 

§23

 

1.       Walne Zebranie Członków jest najwyższą władza Stowarzyszenia.

 

2.       W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:

 

1)      z głosem stanowiącym-członkowie zwyczajni,

 

2)      z głosem doradczym-członkowie wspierający i członkowie honorowi.

 

3. W Walnym Zebraniu Członków mogą uczestniczyć pełnomocnicy członków Stowarzyszenia. Pełnomocnictwo do uczestniczenia w Walnym Zebraniu Członków musi być pełnomocnictwem notarialnym.

 

 

 

§ 24

 

1.       Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

 

2.       Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku. Nie później niż do 30 czerwca.

 

3.       Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.

 

4.       Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Przewodniczący.

 

5.       Przewodniczący Walnego Zebrania wybierany jest w głosowaniu jawnym, zwykłą większością obecnych na Zebraniu członków Stowarzyszenia.

 

6.       Walne Zebranie Członków zwołuje w  uzasadnionych przypadkach:

 

1)      Zarząd z własnej inicjatywy lub na wniosek 1/3 członków Stowarzyszenia,

 

2)      Komisja Rewizyjna.

 

 7. W Walnym Zebraniu mogą brać udział członkowie Stowarzyszenia osobiście lub ich   przedstawiciele działający na podstawie pełnomocnictwa notarialnego.

 

§ 25

 

1.       O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków, Zarząd powiadamia członków co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania, w formie zawiadomienia listem poleconym lub  w formie poczty elektronicznej lub sms-em.

 

2.       Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków w pierwszym terminie, i bez określenia wymaganej liczby członków w drugim terminie wyznaczanym w tym samym dniu 15 minut później, niż pierwszy termin.

 

3.       Wybór i odwołanie prezesa i członków władz Stowarzyszenia następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków w pierwszym terminie, i bez określenia wymaganej liczby członków w drugim terminie wyznaczanym w tym samym dniu 15 minut później, niż pierwszy termin.

 

§ 26

 

Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:

 

1)      uchwalenie statutu i jego zmian,

 

2)      uchwalanie regulaminów władz Stowarzyszenia,

 

3)      wybór i odwołanie prezesa i członków władz Stowarzyszenia,

 

4)      rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,

 

5)      ustalanie wysokości składek członkowskich,

 

6)      podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego,

 

7)      podejmowanie decyzji w sprawie wysokości kwoty zaciągania zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia przez Zarząd,

 

8)      podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,

 

9)      inne, wynikające z niniejszego statutu.

 

§ 27

 

1.       Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:

 

1) z własnej inicjatywy.

 

2) na żądanie Komisji Rewizyjnej,

 

3) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych

 

 

 

 2. Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w ciągu 15 dni od   dnia otrzymania żądania lub wniosków określonych w ust. 1 pkt 2) i 3).

 

3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.

 

Zarząd

 

§ 28

 

1.       Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków , reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków Stowarzyszenia.

 

2.       Zarząd może składać się od 3 do  5 członków.

 

3.       Członków Zarządu   wybiera  Walne Zebranie Stowarzyszenia w głosowaniu tajnym.

 

4.       Spośród członków zarządu wybranych przez Walne Zebranie, Prezes wybiera jednego  wiceprezesa i Skarbnika na posiedzeniu zarządu.

 

5.       Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na 2 miesiące.

 

6.       Wynagrodzenia kadry zarządzającej w tym członków zarządu, członków komisji rewizyjnej i głównej księgowej zatrudnionej na umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną w stowarzyszeniu, ograniczone są limitami, tj. przeciętne miesięczne wynagrodzenie nie może przekroczyć 3-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

 

7.       W umowach między Stowarzyszenia  a członkiem zarządu oraz w sporach z nim, Stowarzyszenie reprezentuje członek organu kontroli wewnętrznej – Komisji Rewizyjnej, wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania Członków.

 

§ 29

 

1.       Do zakresu działania Zarządu należy:

 

1)      realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków,

 

2)      ustalanie budżetu Stowarzyszenia,

 

3)      sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,

 

4)      podejmowanie decyzji w sprawie nabycia i zbycia majątku ruchomego,

 

5)      podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia do kwoty określonej przez Walne Zebranie Członków,

 

6)      zwoływanie Walnego Zebrania Członków,

 

7)      podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków,

 

8)      składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,

 

9)      uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie,

 

10)   prowadzenie bieżącej działalności Stowarzyszenia,

 

11)   prowadzenie dokumentacji Stowarzyszenia,

 

12)   ustalanie rocznego budżetu,

 

13)   zatrudnianie i odwoływanie Dyrektora Szkoły lub innej instytucji społeczno-kulturalnej prowadzonej przez Stowarzyszenie oraz ustalanie mu warunków pracy i płacy,

 

14)   opiniowanie i zatwierdzanie statutu szkoły, oraz jej schematu organizacyjnego. Dotyczy również innych instytucji prowadzonych przez Stowarzyszenie,

 

15)   zatwierdzanie półrocznych sprawozdań z przebiegu działalności i pracy merytorycznej przedstawianych Zarządowi przez Dyrektorów w/w instytucji,

 

16)   udzielanie Dyrektorom szkół i innych instytucji prowadzonych przez Stowarzyszenie absolutorium po roku szkolnym ich działalności,

 

17)   nadzorowanie realizacji wszystkich zadań powierzonych podmiotom zewnętrznym,

 

18)   załatwianie wszelkich spraw zastrzeżonych dla Zarządu Stowarzyszenia, reprezentowanie interesów i wspólnego dobra Stowarzyszenia.

 

19)   zatrudnianie i odwoływanie pracowników niepedagogicznych jak np.  księgowej, woźnego, kucharki i sprzątaczki  Szkoły lub innej instytucji społeczno-kulturalnej prowadzonej przez Stowarzyszenie oraz ustalanie im warunków pracy i płacy

 

20)   Zatwierdzanie zakupów powyżej 2000,00 robionych dla szkoły lub innej instytucji prowadzonej przez Stowarzyszenie. Zgoda wyrażona jest w formie podpisu prezesa lub skarbnika Stowarzyszenia.

 

 

 

 

 

2.       Dyrektor szkoły lub innej instytucji prowadzonej przez Stowarzyszenie za zgodą Zarządu zatrudnia, zwalnia i ustala warunki pracy i płacy pracownikom pedagogicznym podległym Dyrektorowi w danej jednostce.

 

3.       Zgoda Zarządu na wybór kandydata o którym mowa w art. 29 ust 2 wyrażona jest w formie pisemnej w formie uchwały. Brak zgody jest równoznaczny z nieudzieleniem zgody na wybór kandydata.

 

Komisja Rewizyjna

 

§ 30

 

1.       Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.

 

2.       Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków.

 

§ 31

 

1.       Komisja Rewizyjna w zakresie wykonywanej kontroli wewnętrznej nie podlega Zarządowi.

 

2.       Członkowie Komisji Rewizyjnej:

 

1)      nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,

 

2)      nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,

 

3)      mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni,.

 

§ 32

 

Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:

 

1)      kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia,

 

2)      występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,

 

3)      prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,

 

4)      zwołanie Walnego Zebrania Członków w przypadku nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem,

 

5)      składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium prezesowi Stowarzyszenia,

 

6)      składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium pozostałym członkom zarządu  Stowarzyszenia,

 

7)      składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia.

 

§ 33

 

1.       Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.

 

2.       Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.

 

3.       Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia z głosem doradczym.

 

 

 

 

 

Rozdział V

 

Majątek i fundusze

 

§ 34

 

Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.

 

§ 35

 

1.       Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:

 

1)      składki członkowskie,

 

2)      darowizny, zapisy i spadki, składki z ofiarności publicznej,

 

3)      wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia (dochody z własnej działalności, dochody z majątku Stowarzyszenia),

 

4)      dotacje i subwencje,

 

5)      inne wpływy prawem nie zakazane,

 

6)      dofinansowania ze strony państwa.

 

2.       Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

3.       Do podpisywania w imieniu Stowarzyszenia oświadczeń woli oraz pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych upoważnieni są łącznie Prezes lub jeden z Wiceprezesów Stowarzyszenia i Skarbnik Stowarzyszenia lub Członek Zarządu. W pozostałych sprawach upoważnia się jednoosobowo prezesa lub wiceprezesów lub skarbnika.

 

4.       Środki pieniężne, niezależnie od ich źródeł pochodzenia mają  być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia. Wpłaty gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na konto.

 

5.       Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału każdego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki, według zasad określonych przez Zarząd. Wysokość składek członkowskich jest ustalana na pierwszym Walnym Zebraniu w drodze uchwały. Wpłaty pierwszych składek członkowskich powinny być dokonane do 3 miesięcy od terminu pierwszego Walnego Zebrania Członków.

 

  1. Zabrania się:
    1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w  linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,  zwanych dalej osobami bliskimi.
    2. przekazywania  majątku na rzecz ich członków, członków organów ich pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli to przekazanie następuje  bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
    3. wykorzystywania  majątku  na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach  innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji lub podmiotu o którym mowa w art. 3 ust.3,
    4. zakupu towarów lub  usług  od podmiotów w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

 

 

 

Rozdział VI

 

Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia

 

 

§ 36

 

1.       Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków odbywa się w głosowaniu jawnym , zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków w pierwszym terminie i bez określenia wymaganej liczby członków w drugim terminie wyznaczanym w tym samym dniu 15 minut później, niż pierwszy termin.

 

2.       Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.

 

3.       W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia nie uregulowanych w statucie, mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2011 r., Nr 112, Poz. 654, z późniejszymi zmianami).

 

4.       Statut został uchwalony przez Walne Zgromadzenie Członków w dniu 10 grudnia 2018r.

 

5.        Niniejszy Statut wchodzi w życie z chwilą przyjęcia w nim zmian.